Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
Eén van de zaken die u als ondernemer goed geregeld wil hebben, zijn uw “algemene voorwaarden”. Voorbeelden van bepalingen in algemene voorwaarden zijn bepalingen met betrekking tot facturering, wijzen van beëindiging van de overeenkomst, leveringstermijnen en aansprakelijkheid.
Overbodige bepalingen in algemene voorwaarden
Regelmatig bevatten algemene voorwaarden bepalingen die eigenlijk overbodig zijn. Veel onderwerpen zijn al bij wet geregeld en behoeven dus geen nadere vermelding meer in de algemene voorwaarden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bepaling dat een overeenkomst tot stand komt door aanbod en aanvaarding. Deze rechtsregel ligt al besloten in artikel 6:217 van het Burgerlijk Wetboek en hoeft in die hoedanigheid dus niet te worden opgenomen in de algemene voorwaarden.
Relevante bepalingen in algemene voorwaarden
Uiteraard zijn er ook aangelegenheden, waarvan het wél raadzaam is om die in de algemene voorwaarden op te nemen. Zo kan het voor een bedrijf waarbij het aansprakelijkheidsrisico groot is zinvol zijn in de algemene voorwaarden een bepaling te wijden aan het beperken van de aansprakelijkheid tot een bepaald bedrag.
Van toepassing verklaren van algemene voorwaarden
Als u eenmaal over algemene voorwaarden beschikt, is het ook belangrijk dat u de algemene voorwaarden op de juiste manier van toepassing verklaart. In de praktijk komt het regelmatig voor dat de algemene voorwaarden achteraf bezien niet op de juiste wijze van toepassing zijn verklaard.
Advocaat met kennis van algemene voorwaardig nodig?
Heeft u hulp nodig bij het opstellen van uw algemene voorwaarden of wilt u uw algemene voorwaarden eens laten screenen? Dan bent u bij LVH Advocaten aan het juiste adres. Onze advocaten helpen u graag verder. Nu contact opnemen
Meer over Contracteren:
klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:
GESPECIALISEERDE ADVOCATEN
Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.
Meer over contracteren
Wat zijn de mogelijkheden en aandachtspunten bij onderhuur van bedrijfsruimte?
Voor huurders van bedrijfsruimte kan het zinvol zijn om de gehuurde bedrijfsruimte (deels) onder te verhuren. De huurder wordt dan ook onderverhuurder. Mag dit zomaar?
Ontslag van bestuurders van stichtingen: nieuwe risico’s en kansen onder de WBTR!
Met de invoering van de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) heeft de wetgever belangrijke stappen gezet om het bestuur en toezicht van stichtingen te verbeteren. Een van de meest in het oog springende veranderingen betreft de uitbreiding van de ontslaggronden voor bestuurders van stichtingen. In dit artikel bespreken we de nieuwe wettelijke regeling, illustreren we de regeling met een praktijkvoorbeeld en lichten we de implicaties voor bestuurders en belanghebbenden toe.
Bestuurdersaansprakelijkheid na turboliquidatie
In een recente rechtszaak over turboliquidatie van een horecazaak oordeelde de rechtbank dat de bestuurders niet persoonlijk aansprakelijk waren. De zaak betrof het stoppen van de onderneming zonder baten, waarbij schuldeisers naar rato werden betaald. De verhuurder claimde onrechtmatigheid, maar de rechtbank stelde dat de turboliquidatie correct was uitgevoerd zonder verplichting tot faillissement.