Beslag op een schip: een vreemde eend in de bijt
Schepen zijn een onmiskenbaar onderdeel van het Rotterdamse landschap. Ook ‘ons’ uitzicht vanaf het World Port Center herinnert ons dagelijks aan het feit dat Rotterdam een echte havenstad is. In dit artikel bespreken wij de beslaglegging op schepen.
De vereisten voor het leggen van beslag
Voor het leggen van conservatoir beslag, beslag ter zekerheidsstelling, is een beslagverlof van de voorzieningenrechter vereist. Daarvoor dienen wij als advocaat een verzoekschrift in. Meer weten over conservatoir beslag in het algemeen? Lees dan dit artikel van onze collega Gentia Niesert.
Het leggen van beslag om een vordering te innen of executeren, kan in een later stadium. Daarvoor is vereist dat er een vonnis van de rechter is waarbij die vordering op de debiteur is toegewezen. Ook moet dit vonnis aan de debiteur zijn betekend.
Een aparte categorie
Volgens de wet moet op een andere manier beslag worden gelegd op een zaak die kan worden verplaatst (roerend) dan op een zaak die dat niet kan (onroerend) en waarop mogelijk ook een hypotheek rust.
Een schip is een zaak die zich kan verplaatsen. Tegelijkertijd kan een schip ook een registergoed zijn en kan daarop een recht van hypotheek rusten. Aangezien schepen een bijzondere categorie vormen, heeft de wetgever een aparte regeling gemaakt voor het leggen van beslag op een zaak met de bestemming om te drijven: een schip.
Wanneer een schip onderdeel is van het vermogen van de debiteur, kan daarop beslag worden gelegd. Is een schip te boek gesteld – dat is bij grotere en/of commerciëel gebruikte schepen meestal het geval – dan kan met behulp van het Kadaster de eigendom van het schip worden vastgesteld.
Hoe werkt beslaglegging op schepen?
Scheepsbeslag moet worden gelegd aan boord van het schip. Het is dus van belang dat het schip eerst wordt gelokaliseerd. Als die locatie bij de beslagleggende partij (of advocaat) niet bekend is, dan kan de deurwaarder nagaan waar het schip zich bevindt en wanneer het bijvoorbeeld de Rotterdamse haven binnenvaart.
Wordt bekend dat het schip hier ligt of snel aanmeert, dan kan de deurwaarder snel schakelen en daar ook binnen korte tijd aanwezig zijn. De deurwaarder neemt contact op met de havenmeester om te zorgen dat zij de haven binnen kan komen en op het schip terecht kan. Aan boord van het schip betekent de deurwaarder het vonnis – of beslagverlof – aan de kapitein of de daar aanwezige exploitant. De betreffende kapitein (of een eventueel door de deurwaarder aangestelde derde) wordt dan belast met het bewaren van het schip. Vervolgens wordt het proces-verbaal van beslag betekend aan de eigenaar van het schip. Oók wordt het beslag van een teboekgesteld schip ingeschreven in de openbare registers.
Is het beslag eenmaal gelegd, dan mag het schip niet meer uitvaren. Van het schip ‘aan de ketting leggen’, zoals dat vroeger gebeurde, is tegenwoordig geen sprake meer. De bewaarder en Rotterdamse havenautoriteiten beletten dat het schip nog kan vertrekken.
Afsluitend
In Rotterdam kan doorgaans gemakkelijk en snel beslag worden gelegd op schepen. Wilt u advies ontvangen over het leggen van (conservatoir) beslag op een schip of over uw eventuele daaropvolgende mogelijkheden? Dan kunt u met ons contact opnemen. Jacolien Leuvenink helpt u graag verder.