Over de Auteurs: LVH Advocaten

< terug naar overzicht

De richtlijn voor pakketreizen wordt door Europa herzien. De huidige richtlijn uit 1992 geeft al bepaalde rechten aan reizigers, zoals het recht op volledige informatie voorafgaande aan de boeking of het recht om je vakantie door een andere reiziger te laten overnemen indien je zelf niet kunt. Echter, met de opkomst van het boeken van reizen via internet is de richtlijn aan een update toe. De insteek van de herziening is onder meer om reizigers die via de website van bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij worden doorgeleid om naast een ticket ook een hotel te boeken betere bescherming te geven.

 

Deze zogenaamde ‘click through boekingen’ vallen onder het voorstel voor de nieuwe richtlijn pakketreizen wanneer de reiziger zijn naam, adres en creditcard-gegevens invult op de website van bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij, die vervolgens binnen 24 uur worden doorgespeeld naar de website van bijvoorbeeld een autoverhuurbedrijf. Echter, in de meeste gevallen wordt niet om de creditcardgegevens verzocht. Daardoor is deze richtlijn in dat geval niet van toepassing en zijn er geen garanties voor de reiziger zoals opgenomen in het voorstel tot herziening.

De BARIN, de vereniging voor luchtvaartmaatschappijen die in Nederland actief zijn, heeft laten weten dat zij het reëel vindt dat luchtvaartmaatschappijen niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor diensten die zij niet geleverd hebben. Zij zijn bij de ‘click-through boeking’ immers niet degene die het gehele pakket van ticket, hotel en/of auto regelt, maar enkel doorverwijzen naar een andere leverancier waar de reiziger vervolgens rechtstreeks contact mee heeft.

Het voorstel tot herziening moet nog worden goedgekeurd door het Europese Parlement en de Raad. De verwachting is dat de nieuwe richtlijn na mei 2017 in werking treedt.

 

Hebt u vragen over dit onderwerp, dan kunt u contact opnemen met LVH advocaten.

 

Categorieën: berichten, nieuws