Conflicten
Conflicten
Ondernemen is een gecompliceerde bezigheid. Het is iedere dag kansen zien en benutten, communiceren, afspraken maken, afspraken uitvoeren, risico’s nemen enzovoort. Een foutje is snel gemaakt en een misverstand of miscommunicatie kan de beste overkomen. Vaak is zoiets snel opgelost of uitgepraat, maar soms ontstaat een conflict.
Als de belangen groot zijn is het oplossen van zo’n conflict niet altijd eenvoudig. Belangrijk is dan, dat u tijdig en goed geïnformeerd bent over uw juridische positie en uw juridische mogelijkheden. Gelijk hebben is immers niet altijd hetzelfde als gelijk krijgen. Als ondernemer is het voor u essentiëel om goed geïnformeerd uw strategie te kunnen bepalen en te kunnen beslissen hoe u verder gaat met het conflict. Kan dat alsnog in onderling overleg tot een oplossing worden gebracht of moet het aan de rechtbank worden voorgelegd.
Wordt gekozen voor het laatste dan is van groot belang dat uw verhaal zo goed en overtuigend mogelijk bij de rechter over het voetlicht wordt gebracht. U en uw advocaat zijn een team met een gezamenlijk doel: de rechter overtuigen en een goed resultaat bewerkstelligen.
Meer over conflicten:
Klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:
GESPECIALISEERDE ADVOCATEN
Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.
Meer over conflicten
Landjepik: de juridische mogelijkheden bij verlies eigendom van stuk grond
Tussen buren kan er discussie bestaan over wie eigenaar is van een bepaald stuk grond. Een dergelijke discussie kan ontstaan als op enig moment één van de buren een erfafscheiding op een zodanige manier plaatst dat daardoor een stuk grond dat eigendom is van de ander in bezit wordt genomen. De eigenaar heeft de mogelijkheid om zijn eigendom op te eisen (oftewel een revindicatoire vordering in te stellen). Een dergelijke vordering kan echter na verloop van tijd niet meer ingesteld worden als gevolg van verkrijgende verjaring.
Verborgen gebreken: waar op te letten?
Vrijwel iedereen maakt het wel eens mee; je koopt een product, auto, huis, machine, boot of apparaat waar op het eerste moment niets aan lijkt te mankeren, maar later blijkt toch dat er sprake is van een ‘verborgen gebrek’ aan het gekochte. De vraag is dan wie daarvoor aansprakelijk is. In dit artikel geef ik voorbeelden van verborgen gebreken, leg ik uit wat de verplichtingen van de koper en verkoper zijn en waar men op moet letten.
Opgelet: de deadline uit de Franchisewet nadert
Op 1 januari 2021 is de wet Franchise in werking getreden. De wet geldt zowel voor lopende als nieuwe franchiseovereenkomsten. Voor een aantal bepalingen uit de wet Franchise heeft de wetgever een overgangstermijn van twee jaren gegeven. Dit zijn de bepalingen die zien op de waardeberekening van goodwill bij contractbeëindiging, het concurrentiebeding en het instemmingsrecht van franchisenemer.