Conflicten
Conflicten
Ondernemen is een gecompliceerde bezigheid. Het is iedere dag kansen zien en benutten, communiceren, afspraken maken, afspraken uitvoeren, risico’s nemen enzovoort. Een foutje is snel gemaakt en een misverstand of miscommunicatie kan de beste overkomen. Vaak is zoiets snel opgelost of uitgepraat, maar soms ontstaat een conflict.
Als de belangen groot zijn is het oplossen van zo’n conflict niet altijd eenvoudig. Belangrijk is dan, dat u tijdig en goed geïnformeerd bent over uw juridische positie en uw juridische mogelijkheden. Gelijk hebben is immers niet altijd hetzelfde als gelijk krijgen. Als ondernemer is het voor u essentiëel om goed geïnformeerd uw strategie te kunnen bepalen en te kunnen beslissen hoe u verder gaat met het conflict. Kan dat alsnog in onderling overleg tot een oplossing worden gebracht of moet het aan de rechtbank worden voorgelegd.
Wordt gekozen voor het laatste dan is van groot belang dat uw verhaal zo goed en overtuigend mogelijk bij de rechter over het voetlicht wordt gebracht. U en uw advocaat zijn een team met een gezamenlijk doel: de rechter overtuigen en een goed resultaat bewerkstelligen.
Meer over conflicten:
Klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:
GESPECIALISEERDE ADVOCATEN
Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.
Meer over conflicten
Verborgen gebreken: waar op te letten?
Vrijwel iedereen maakt het wel eens mee; je koopt een product, auto, huis, machine, boot of apparaat waar op het eerste moment niets aan lijkt te mankeren, maar later blijkt toch dat er sprake is van een ‘verborgen gebrek’ aan het gekochte. De vraag is dan wie daarvoor aansprakelijk is. In dit artikel geef ik voorbeelden van verborgen gebreken, leg ik uit wat de verplichtingen van de koper en verkoper zijn en waar men op moet letten.
Opgelet: de deadline uit de Franchisewet nadert
Op 1 januari 2021 is de wet Franchise in werking getreden. De wet geldt zowel voor lopende als nieuwe franchiseovereenkomsten. Voor een aantal bepalingen uit de wet Franchise heeft de wetgever een overgangstermijn van twee jaren gegeven. Dit zijn de bepalingen die zien op de waardeberekening van goodwill bij contractbeëindiging, het concurrentiebeding en het instemmingsrecht van franchisenemer.
De kort geding procedure in het kort
In mijn vorige artikel ‘Dagvaarding ontvangen? Vijf aandachtspunten’ besprak ik vijf aandachtspunten voor het bestuderen van een dagvaarding. Zo noemde ik onder andere dat men kan worden gedagvaard in kort geding. In dit artikel zal ik nader ingaan op het ‘kort geding’, ook wel ‘de spoedprocedure’ genoemd.