Algemene voorwaarden2024-11-25T14:58:25+00:00

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Eén van de zaken die u als ondernemer goed geregeld wil hebben, zijn uw “algemene voorwaarden”. Voorbeelden van bepalingen in algemene voorwaarden zijn bepalingen met betrekking tot facturering, wijzen van beëindiging van de overeenkomst, leveringstermijnen en aansprakelijkheid.

Overbodige bepalingen in algemene voorwaarden

Regelmatig bevatten algemene voorwaarden bepalingen die eigenlijk overbodig zijn. Veel onderwerpen zijn al bij wet geregeld en behoeven dus geen nadere vermelding meer in de algemene voorwaarden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bepaling dat een overeenkomst tot stand komt door aanbod en aanvaarding. Deze rechtsregel ligt al besloten in artikel 6:217 van het Burgerlijk Wetboek en hoeft in die hoedanigheid dus niet te worden opgenomen in de algemene voorwaarden.

Relevante bepalingen in algemene voorwaarden

Uiteraard zijn er ook aangelegenheden, waarvan het wél raadzaam is om die in de algemene voorwaarden op te nemen. Zo kan het voor een bedrijf waarbij het aansprakelijkheidsrisico groot is zinvol zijn in de algemene voorwaarden een bepaling te wijden aan het beperken van de aansprakelijkheid tot een bepaald bedrag.

Van toepassing verklaren van algemene voorwaarden

Als u eenmaal over algemene voorwaarden beschikt, is het ook belangrijk dat u de algemene voorwaarden op de juiste manier van toepassing verklaart. In de praktijk komt het regelmatig voor dat de algemene voorwaarden achteraf bezien niet op de juiste wijze van toepassing zijn verklaard.

Advocaat met kennis van algemene voorwaardig nodig?

Heeft u hulp nodig bij het opstellen van uw algemene voorwaarden of wilt u uw algemene voorwaarden eens laten screenen? Dan bent u bij LVH Advocaten aan het juiste adres. Onze advocaten helpen u graag verder. Nu contact opnemen

Meer over Contracteren:

klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:

GESPECIALISEERDE ADVOCATEN

Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.

Meer over contracteren

Bestuurdersaansprakelijkheid jegens derden: de beklamel-norm

april 6, 2020|

De coronacrisis kan moeilijkheden meebrengen voor uw onderneming. Wellicht kan zij niet al haar afnemers van producten voorzien, niet al haar leveranciers tijdig betalen of anderszins niet meer voldoen aan de verplichtingen jegens haar contractspartijen en andere derden.

Steunmaatregelen Coronacrisis

maart 18, 2020|

Gisteren heeft het kabinet een groot aantal maatregelen aangekondigd. Deze maatregelen zijn gericht op het ondersteunen van bedrijven en zzp-ers. De maatregelen bevatten enerzijds maatregelen ter behoud van de werkgelegenheid en anderzijds maatregelen die ervoor zorgen dat bedrijven niet failliet gaan en dat zzp-ers een inkomen kunnen behouden.

Coronavirus: Wat te doen als werkgever? Een FAQ

maart 12, 2020|

De uitbraak van het coronavirus heeft grote invloeden op de werksfeer en roept voor werkgevers talloze vragen op. In dit artikel beantwoorden de arbeidsrechtadvocaten van LVH Advocaten een groot deel van uw vragen in verband met het coronavirus en geven zij u handige tips.

Ga naar de bovenkant