Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
Eén van de zaken die u als ondernemer goed geregeld wil hebben, zijn uw “algemene voorwaarden”. Voorbeelden van bepalingen in algemene voorwaarden zijn bepalingen met betrekking tot facturering, wijzen van beëindiging van de overeenkomst, leveringstermijnen en aansprakelijkheid.
Overbodige bepalingen in algemene voorwaarden
Regelmatig bevatten algemene voorwaarden bepalingen die eigenlijk overbodig zijn. Veel onderwerpen zijn al bij wet geregeld en behoeven dus geen nadere vermelding meer in de algemene voorwaarden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bepaling dat een overeenkomst tot stand komt door aanbod en aanvaarding. Deze rechtsregel ligt al besloten in artikel 6:217 van het Burgerlijk Wetboek en hoeft in die hoedanigheid dus niet te worden opgenomen in de algemene voorwaarden.
Relevante bepalingen in algemene voorwaarden
Uiteraard zijn er ook aangelegenheden, waarvan het wél raadzaam is om die in de algemene voorwaarden op te nemen. Zo kan het voor een bedrijf waarbij het aansprakelijkheidsrisico groot is zinvol zijn in de algemene voorwaarden een bepaling te wijden aan het beperken van de aansprakelijkheid tot een bepaald bedrag.
Van toepassing verklaren van algemene voorwaarden
Als u eenmaal over algemene voorwaarden beschikt, is het ook belangrijk dat u de algemene voorwaarden op de juiste manier van toepassing verklaart. In de praktijk komt het regelmatig voor dat de algemene voorwaarden achteraf bezien niet op de juiste wijze van toepassing zijn verklaard.
Advocaat met kennis van algemene voorwaardig nodig?
Heeft u hulp nodig bij het opstellen van uw algemene voorwaarden of wilt u uw algemene voorwaarden eens laten screenen? Dan bent u bij LVH Advocaten aan het juiste adres. Onze advocaten helpen u graag verder. Nu contact opnemen
Meer over Contracteren:
klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:
GESPECIALISEERDE ADVOCATEN
Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.
Meer over contracteren
Ontbinden contract: Welke termijn voor nakoming is redelijk?
Stel, uw contractpartij levert niet de kwaliteit die u afgesproken had, hoeveel tijd moet u diegene dan gunnen om zijn prestatie te verbeteren? Anders gezegd, wanneer mag u zeggen; “Mijn geduld is op en ik wil het contract ontbinden!”?
Terminating an Agency agreement by the Principal
Wij zijn een Rotterdams advocatenkantoor dat zich richt op juridische dienstverlening aan bedrijven. Onze advocaten hebben door kennis van de diverse branches een grotere voorsprong.
De aandeelhoudersovereenkomst: wat indien afspraken niet worden nagekomen?
In mijn eerdere bijdragen “Een aandeelhoudersovereenkomst om je startup investeerder-proof te maken” en “De aandeelhoudersovereenkomst: enkele praktische tips” schreef ik al over de nut en noodzaak van de aandeelhoudersovereenkomst. Om conflicten met bijvoorbeeld toekomstige investeerders te voorkomen is het verstandig goede afspraken te maken over de samenwerking. Niet alleen afspraken over de positieve kanten van de samenwerking, maar vooral ook afspraken over wat er moet gebeuren indien de samenwerking niet loopt zoals verwacht.