Richard Ouwerling
Gespecialiseerd in:
Personeel en Conflicten
Bel Richard via:
+31 (0)10 209 27 75 of +31 (0)6 11 23 53 54
Opleiding
Nederlands recht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Afgestudeerd in het privaat- en ondernemingsrecht in 2001. Richard schreef zijn scriptie over de toepassing van het anciënniteitsbeginsel bij het UWV. Specialisatieopleiding Arbeidsrecht met succes afgerond bij de Grotius Academie (2009).
Advocaat bij LVH
Sinds januari 2023.
Functie en feiten
Richard houdt zich dagelijks bezig met reorganisaties, arbeidsconflicten, arbeidsrechtelijke aspecten bij fusies en overnames, medezeggenschapsrecht, concurrentiegeschillen en eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden. Hij is gespecialiseerd in collectieve ontslagen, complexe individuele ontslagen, arbeidsongeschiktheid en werkgeversaansprakelijkheid.
Richard staat zowel nationale als internationale ondernemingen bij, met name in de branches Transport & Logistiek, Bouw & Vastgoed en Retail. Hij beschikt over een ruime proceservaring.
Expertise
Personeel en Conflicten.
Competenties
Uitstekend analytisch vermogen en zeer pragmatisch ingesteld. Daadkrachtig en gedreven. Vertrouwenspersoon en sparringpartner voor het MKB. Door deze eigenschappen in staat om complexe problemen met personeel te voorkomen en op te lossen.
Registratie rechtsgebieden NOvA
Behorend bij artikel 35b, eerste lid van de Regeling op de advocatuur heeft Richard in het rechtsgebiedenregister van de Nederlandse Orde van Advocaten de volgende rechtsgebieden geregistreerd: arbeidsrecht. Deze registratie verplicht hem elk kalenderjaar volgens de normen van NOvA tien opleidingspunten te behalen op ieder geregistreerd rechtsgebied.
Persoonlijke eigenschappen
Betrokken, daadkrachtig, deskundig en duidelijk.
Lidmaatschappen / nevenactiviteiten
- lid van de Vereniging van Rotterdamse Arbeidsrechtadvocaten (VRAA) en de Vereniging Arbeidsrecht Advocaten Nederland (VAAN).
Richard schrijft veel toegankelijke artikelen over actuele arbeidsrechtelijke onderwerpen.
Artikelen
Deeltijdontslag en detachering als oplossing voor energiecrisis
De faillissementen nemen langzamerhand weer toe als gevolg van de energiecrisis, de hoge inflatie en het stoppen (en terugbetalen) van de steunmaatregelen door de overheid. Met name retail, agrifood en de zakelijke dienstverlening worden hard getroffen. Ondernemers uit deze sectoren zouden moeten anticiperen op nog slechtere bedrijfseconomische tijden. In dat kader kan bij het wegvallen van een deel van de omzet gedacht worden aan twee alternatieven voor een (definitieve) reorganisatie, namelijk deeltijdontslag en detachering.
9 februari 2023: Seminar actualiteiten arbeidsrecht
De coronacrisis, de krappe arbeidsmarkt, maar ook de energiecrisis hebben onze arbeidsrelaties ingrijpend veranderd. Als werkgever wilt u dat de positie van uw werknemers goed geregeld is, maar u wilt ook uw onderneming beschermen. Zeker in deze onzekere periode. Heeft u moeite met het (blijven) boeien en binden van uw medewerkers? Hoe gaat u om met werknemers met schulden, die daar zelfs ziek van (dreigen te) worden? Wordt u zelf geconfronteerd met bedrijfseconomische tegenslagen (een structurele omzetdaling of het niet volledig kunnen terugbetalen van NOW)? En wat kunt u in 2023 verwachten aan wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht?
Hoe onderbouw ik de noodzaak van een reorganisatie?
De steunmaatregelen zijn gestopt en door energiecrisis en de hoge inflatie komen veel ondernemers (weer) in de financiële problemen. Tijdig starten met reorganiseren kan dan een ‘must’ zijn. Maar hoe onderbouwt u de noodzaak van een reorganisatie?