< terug naar overzicht

Het internationale vliegverkeer ligt al lange tijd (gedeeltelijk) stil en de coronacrisis heeft dan ook een enorme impact op de luchtvaart. Het opnieuw starten van dit verkeer brengt de nodige uitdagingen met zich mee op het gebied van informatievoorziening richting passagiers, de eisen van verschillende overheden, maar ook de vereisten voor luchthavens en luchtvaartmaatschappijen.

 

Digitaal coronapaspoort

IATA (International Air Transport Association) heeft hiervoor een globale oplossing bedacht, de IATA Travel Pass, ofwel een digitaal coronapaspoort. Een globale gestandaardiseerde manier om alle nationale voorschriften omtrent COVID-19 te valideren en verifiëren voor passagiersreizen. Met een mobiele applicatie wil IATA de herstart van het vliegverkeer veilig introduceren. Met de app kunnen overheden de gezondheidsreferenties van passagiers beheren, namelijk welke tests de passagiers hebben ondergaan en of ze gevaccineerd zijn. IATA hoop hiermee ook fraude via vervalste papieren tegen te gaan.

De IATA Travel Pass bevat vier modules die gecombineerd kunnen worden:

  1. De passagier krijgt informatie over de vereisten van testen en vaccineren voor de aangemelde reizen;
  2. De passagier kan COVID-19 testlocaties vinden in de omgeving van vertrek en aankomst;
  3. Het zorgt voor veilige verzending van test- en vaccinatiegegevens aan passagiers;
  4. Het zorgt ervoor dat de passagier (a) een digitaal paspoort kan aanmaken, (b) een test of vaccinatie kan verifiëren en (c) de test kan delen met de autoriteiten om te reizen. Ook kan de passagier zijn reisinformatie gemakkelijk digitaal managen zonder contact met derden.

 

Veilig reizen met de IATA Travel Pass?

Met dit initiatief kunnen mensen hopelijk weer spoedig veilig op reis. Inmiddels is het digitale coronapaspoort op verschillende onderdelen getest. Op 15 maart 2021 is de app gebruikt op een vlucht van Singapore Airlines naar Londen waarbij ook het daadwerkelijke managen van gezondheidsgegevens is getest. De IATA Travel Pass is met succes geïmplementeerd, aldus IATA’s CEO Alexandre de Juniac. IATA verwacht de app te lanceren in april 2021 voor iOS en Android apparaten.

Of alles zo vlot zal verlopen als IATA hoopt, is de vraag. Ze zullen nu het vertrouwen moeten winnen van de overheden om grenzen te openen zonder quarantaine. Het verifiëren van testen en vaccinaties van reizigers zou uitkomst moeten bieden. Ook zal het de vraag zijn of alle luchtvaartmaatschappijen deel zullen nemen, er zijn namelijk wel (nog nader te bepalen) kosten aan verbonden. Aan de andere kant is er een dringende vraag binnen de luchtvaartindustrie naar een kosteneffectieve internationale oplossing voor veilig reizen.

Belangrijk punt is natuurlijk hoe gegevens van reizigers beschermd zullen worden. IATA stelt dat reizigers zelf de controle hebben over hun gegevens en dat IATA deze niet centraal bewaard. Enkel de reiziger geeft de gegevens vrij aan de betreffende autoriteiten.

 

Juridische vragen met betrekking tot de luchtvaart?

LVH Advocaten is specialist op het gebied van luchtvaart. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel of een ander luchtvaart gerelateerd onderwerp. Neem gerust contact op voor meer informatie.