Doorstart na faillissement2021-12-29T14:50:30+00:00

Financiële moeilijkheden

Home » Specialismen » Financiële moeilijkheden » Doorstart na faillissement

Doorstart na faillissement

Het overnemen van bedrijfsactiviteiten uit een faillissement kan voor een doorstarter veel mogelijkheden bieden. Het kan een uitgelezen mogelijkheid zijn om te starten met een nieuwe bedrijfsactiviteit, om het marktaandeel van een bestaande activiteit te vergroten of om bepaalde waardevolle bedrijfsmiddelen of knowhow in bezit te krijgen.

Een doorstart is niet alleen mogelijk door derden. Het komt ook voor dat het management van de failliet, al dan niet met steun van aandeelhouders van failliet, de failliete onderneming willen doorstarten.

Biedingsprocedure voor doorstart na faillissement

Bij een faillissement met enige omvang zal een curator een biedingsprocedure optuigen met biedingsregels. Kandidaten aanvaarden een verplichting tot geheimhouding. Onder geheimhouding krijgen de kandidaten vervolgens informatie over de activiteiten van de failliete onderneming, aard en omvang van de materiële en immateriële activa, klantenkring, personeelsleden en wat dies meer zij, zodanig dat de kandidaat een goed beeld krijgt van de onderneming zoals deze was en wat de potentie is in een doorstart. Het uitbrengen van een bod is voor de bieder doorgaans niet vrijblijvend, terwijl de curator wel veel slagen om de arm zal houden om biedingen al dan niet te accepteren.

Voorbereiding op biedingsprocedure voor doorstart

Het is voor de kandidaat die wenst deel te nemen aan een biedingsprocedure en die een bod wil uitbrengen van groot belang om goed beslagen ten ijs te komen. Is de informatie die door de curator wordt verschaft voldoende? Waarop wordt precies geboden? En wat is een gepast bedrag om te bieden? Is het de bedoeling om personeel over te nemen? Kan de bieding zodanig worden ingericht dat het voor een curator meer aantrekkelijk wordt het bod te aanvaarden?

De curator zal de diverse biedingen vergelijken en het beste bod accepteren of mogelijk de onderhandelingen met enkele vergelijkbare kandidaten voortzetten. De curator zal zich in beginsel laten leiden door het belang van schuldeisers, ofwel het hoogste bod aanvaarden. De curator kan echter ook andere omstandigheden bij de beoordeling van biedingen laten meewegen, zoals bijvoorbeeld werkgelegenheid. In de biedingsregels zal een curator voor zijn beoordeling veel ruimte willen creëren.

Advocaten begeleiding doorstart

Onze advocaten zijn thuis in deze onderwerpen. Zij werken zelf ook als curator dus zij kunnen het speelveld goed overzien. Bovendien hebben onze advocaten ervaring bij het begeleiden van partijen die een doorstart wensen te realiseren. Het inwinnen van advies bij een doorstart vergroot de kans op een goede deal.

Wij helpen u graag als u een doorstarttransactie wenst te realiseren.

Meer over Bedrijven in financiële moeilijkheden:

klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:

GESPECIALISEERDE ADVOCATEN

Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.

Peter de Graaf

+31(0)10 209 27 52
degraaf@lvh-advocaten.nl
(meer…)

Justin de Vries

+31 (0)10 209 27 52
devries@lvh-advocaten.nl
(meer…)

Rob Steenhoek

+31 (0)10 209 27 52
steenhoek@lvh-advocaten.nl
(meer…)

Wat vinden onze cliënten

We hebben al enkele jaren zeer goede ervaringen met LVH advocaten. Het kantoor kenmerkt zich door een gedegen Rotterdamse down-to-earth werkmentaliteit met daarbij een uitstekende kennis van zaken. Bij onze laatste samenwerking heeft Mr. R.C. Steenhoek ons als adviseur bijgestaan tijdens de afwikkeling van een faillissement. Door zijn ruime ervaring als curator is mr. Steenhoek zeer deskundig in deze trajecten. Hij is zeer toegankelijk, weet de belangrijke details te benoemen, denkt vele stappen vooruit  en komt met een duidelijk plan van aanpak. Tijdens de afwikkeling van het faillissement met de curator heeft mr. Steenhoek ons voortreffelijk vertegenwoordigt. We zijn zeer tevreden over het behaalde resultaat en we zijn ervan overtuigd dat zonder zijn expertise we dit niet op deze wijze hadden kunnen afhandelen.

P.E. van Erk

In 2019 en 2020 hebben wij LVH Advocaten benaderd voor een advies om de zaak op een zorgvuldige en deskundige wijze te beëindigen. Dit is volledig op een praktische en binnen een zeer korte periode opgelost. Hij had altijd zijn volledige aandacht voor mijn verhaal. Het is op een zeer nette manier afgehandeld. De samenwerking was perfect!

Met alle dank aan de heer Rob Steenhoek.

Ton Hameeteman

Meer over bedrijven in financiële moeilijkheden

Afwijzing verzoek inzake Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA)

maart 15, 2021|

De Wet Homologatie Onderhands Akkoord is op 1 januari 2021 in werking getreden. Er zijn inmiddels enkele rechterlijke uitspraken in het kader van deze wet gedaan. Er is al een uitspraak bekend waarin een akkoord is vastgesteld (gehomologeerd) door een rechtbank. Hierbij is het beroep op de regeling dus een succes geweest voor de betrokken onderneming.

Go to Top