Wij maken gebruik van cookies

Onze website maakt gebruik van cookies van derden om onze diensten en producten te kunnen analyseren en verbeteren. U kunt instemmen of u deze cookies wilt accepteren. Lees meer.

Afbeelding

Nieuws

Zwaardere verantwoordelijkheid beroepschauffeurs in het verkeer; verplicht standaardmodel vrachtwagencabine?

donderdag 18 januari 2018

Een vuilniswagen met een chauffeur en een bijrijder. Een bekend fenomeen op de Nederlandse wegen. Maar is een chauffeur van een vrachtwagen verantwoordelijk voor een ongeval veroorzaakt door toedoen van een bijrijder? Ja, oordeelde de Rechtbank Rotterdam recent. Bovendien rust op beroepschauffeurs een zwaardere verantwoordelijkheid in het verkeer.

Beperkt zicht vrachtwagenchauffeur

In de kwestie die bij de rechtbank voorlag, was de bijrijder uit de vuilniswagen gestapt. Op enig moment stapt hij weer in de vuilniswagen. Door het openen van het portier wordt tijdelijk het zicht in de rechterspiegels van de cabine weggenomen. Ondanks het beperkte zicht in de blinde hoek van de vrachtwagen en het geopende portier van de bijrijder, rijdt de chauffeur weg. De chauffeur wacht niet tot de bijrijder het portier heeft gesloten en hij weer volledig zicht heeft. Bij het wegrijden heeft vervolgens een dodelijk ongeval met een fietser plaatsgevonden

Volledig verantwoordelijk beroepschauffeur

De rechtbank houdt de chauffeur van de vrachtwagen volledig verantwoordelijk voor het ongeval. Zij sluit niet uit dat de chauffeur van de vrachtwagen in de rechterspiegel heeft gekeken, maar dit was van zo’n korte duur dat dit nooit voldoende is geweest om zich ervan te vergewissen of er geen verkeer naast de vrachtwagen aanwezig was. Bovendien kon de chauffeur pas goed kijken als het portier gesloten was. Op dat moment was de vuilniswagen echter al in beweging.

Zwaardere verantwoordelijkheid beroepschauffeur

Daarbij weegt de rechtbank in haar oordeel mee dat de vrachtwagenchauffeur een beroepschauffeur is. Ook reed hij in een zware vuilniswagen op een drukke splitsing binnen de bebouwde kom. De vrachtwagenchauffeur wist dat een dergelijke vuilniswagen beperkingen heeft wat betreft het zicht in de blinde hoek. De rechtbank bepaalt dat van een beroepschauffeur, rijdend met een zware vrachtauto in de bebouwde kom, verwacht mag worden dat hij voordat hij wegrijdt, voldoende tijd neemt om goed in zijn spiegels te kijken om te controleren of zich geen verkeer bij zijn vrachtwagen bevindt. De chauffeur van de vrachtwagen kan zich niet verschuilen achter de gedragingen van zijn bijrijder.

Standaardmodel vrachtwagencabine

Ongevallen zoals deze wegens beperkt zicht op de wegen en de omgeving van de vrachtwagen komen veel voor. Nu in de binnensteden de stille en elektrische voertuigen in opkomst zijn, zal dit risico toenemen. Fietsers en voetgangers zijn zich immers minder bewust van de (naderende) voertuigen. De verantwoordelijkheid van de (beroeps)chauffeur wordt daarmee groter. Recent hebben 18 Europese steden bij de Europese Commissie aangedrongen een wettelijk verplicht standaardmodel voor vrachtwagens vast te stellen in verband met de blinde hoek. De Commissie heeft namelijk de exclusieve bevoegdheid veiligheidsvoorschriften voor auto’s en vrachtwagens vast te stellen. Er zijn al diverse oplossingen om het zicht van de vrachtwagenchauffeur op de weg en de omgeving te verbeteren. Zo zijn er sensoren, 360-graden camera’s, een lage vrachtwagencabine en een extra raam in het portier van de bijrijder. Door middel van een laag geplaatst raam (met eventueel spiegels) kan de vrachtwagenchauffeur kwetsbare weggebruikers beter zien. Dit raam was in de jaren ’70 ook al in diverse vrachtwagencabines geplaatst als een veiligheidsoptie en komt in de huidige series van distributievoertuigen weer terug. De grote Europese steden willen echter dat bepaalde veiligheidsvoorschriften wettelijk worden vastgelegd.

Informatie

Hebt u vragen over dit onderwerp, dan kunt u contact opnemen met ons kantoor op telefoonnummer 010 - 209 27 77 of per e-mail info@lvh-advocaten.nl.

Bouwe Bos

procesvoering

+31 (0)10 209 27 63 bos@lvh-advocaten.nl
Justin de Vries

onderneming en aandeelhouders, faillissementen en herstructurering

+31 (0)10 209 27 52 devries@lvh-advocaten.nl
Michelle Reevers

luchtvaart, commerciële contracten, onderneming en aandeelhouders

+31 (0)10 209 27 75 reevers@lvh-advocaten.nl
Peter Verheijden

commerciële samenwerkingen, 
overnames en arbeidsrecht

+31 (0)10 209 27 75 verheijden@lvh-advocaten.nl

Meer advocaten >
Zoek in artikelen
Bouwe Bos

procesvoering

+31 (0)10 209 27 63 bos@lvh-advocaten.nl
Madelon van Breemen

internationaal contracteren

+31 (0)10 209 27 65 vanbreemen@lvh-advocaten.nl
Daniël van Genderen

procesvoering, aanbestedingen, onderneming en overheid

+31(0)10 209 27 45 vangenderen@lvh-advocaten.nl
Peter de Graaf

faillissementen en herstructurering

+31 (0)10 209 27 52 degraaf@lvh-advocaten.nl
Yvonne Jansen

huur (contract en ontruiming), onderneming en aandeelhouders

+31 (0)10 209 27 75 jansen@lvh-advocaten.nl
David Harreman

onderneming en overheid, onderneming en aandeelhouders, nationaal en Internationaal Belastingrecht

+31 (0)10 209 27 77 harreman@lvh-advocaten.nl
Lisa Kloot

arbeidsrecht en medezeggenschap

+31(0)10 209 27 61 kloot@lvh-advocaten.nl
Ben van Nieuwaal

onderneming en overheid

+31 (0)10 209 27 45 vannieuwaal@lvh-advocaten.nl
Michelle Reevers

luchtvaart, commerciële contracten, onderneming en aandeelhouders

+31 (0)10 209 27 75 reevers@lvh-advocaten.nl
Hans Rijntjes

procesvoering, huur (contract en ontruiming), incasso, onderneming en aandeelhouders

+31 (0)10 209 27 55 rijntjes@lvh-advocaten.nl
Rob Steenhoek

insolventierecht, ondernemingsrecht

+31 (0)10 209 27 52 steenhoek@lvh-advocaten.nl
Peter Verheijden

commerciële samenwerkingen, 
overnames en arbeidsrecht

+31 (0)10 209 27 75 verheijden@lvh-advocaten.nl
Justin de Vries

onderneming en aandeelhouders, faillissementen en herstructurering

+31 (0)10 209 27 52 devries@lvh-advocaten.nl
Jacolien Verwijs

Juridisch medewerker

+31 (0)10 209 77 77 Verwijs@lvh-advocaten.nl