Huurrecht Bedrijfsruimte2024-11-04T08:16:19+00:00

Onderneming en vastgoed

Huurrecht bedrijfsruimte

Zoekt u advies over een huurovereenkomst? In het vastgoed bestaan er drie soorten huur: huur van een woning, middenstandsbedrijfsruimte (denk aan een winkel of horeca) en overige bedrijfsruimte (zoals kantoorruimte). Voor ieder type huur gelden andere wettelijke regels. De huurrecht advocaten van LVH Advocaten Rotterdam staan zowel huurders als verhuurders van bedrijfsruimte bij.

Advies huurovereenkomst middenstands bedrijfsruimte

Voor de meeste winkels, horeca en ambachtsbedrijven wordt een huurovereenkomst gesloten voor middenstandsbedrijfsruimte. De regels die hiervoor gelden, gaan uit van een ruime mate van bescherming van de huurder. Voor de ondernemer is het namelijk belangrijk om een onderneming op te kunnen bouwen en inkomen en goodwill te genereren. De bescherming komt met name tot uitdrukking in de vaste huurtermijnen, de beperkte opzeggingsmogelijkheden voor de verhuurder, het systeem van huurprijsaanpassing en het recht tot indeplaatsstelling.

Wilt u weten of sprake is van middenstandsbedrijfsruimte? Lees dan hier het artikel Middenstandsbedrijfsruimte of overige bedrijfsruimte: wat is het verschil en hoe bepaal je van welke sprake is?

Huurtermijnen voor middenstands bedrijfsruimte

Een huurovereenkomst voor middenstandbedrijfsruimte wordt in beginsel aangegaan voor de duur van 5 + 5 jaar. Na de eerste termijn van vijf jaar kunnen huurder en verhuurder de huurovereenkomst opzeggen. Doen zij dit niet, loopt de huurovereenkomst voor vijf jaar door. In de huurovereenkomst wordt de opzeggingsmogelijkheid voor de verhuurder vaak beperkt. Dit geeft een huurder zekerheid. Daarnaast moet de verhuurder zich aan wettelijke regels houden wanneer hij de huurovereenkomst voor een middenstandbedrijfsruimte wil beëindigen. Wilt u meer weten over de beëindigingsmogelijkheden van een huurovereenkomst van middenstandbedrijfsruimte? Klik dan op “Hoe werkt de opzegging van een huurovereenkomst voor middenstandsbedrijfsruimte?

Huurprijswijziging bij middenstands bedrijfsruimte

Huurder en verhuurder mogen bij middenstandsbedrijfsruimte zelf de hoogte van de aanvangshuurprijs bepalen. Na de overeengekomen bepaalde tijd kunnen de huurder en verhuurder een nieuwe huurprijs overeenkomen. Indien huurder en verhuurder het onderling niet eens worden over een nieuwe huurprijs, kunnen zij een huurverhoging of huurverlaging door de rechter laten vaststellen. Hiervoor moet eerst het advies van één of meer deskundige(n) worden gevraagd. Zij bekijken of de huurprijs overeenstemt met die van vergelijkbare bedrijfsruimte in de omgeving. Een procedure kan niet worden gestart zonder dit deskundigenoordeel. Ook kan niet op ieder gewenst moment een procedure worden gestart. Het is daarom nuttig om daarvoor een advocaat huurrecht van LVH Advocaten Rotterdam in te schakelen.

Indeplaatsstelling bij huur

Een huurder van een middenstandsbedrijfsruimte heeft het recht van indeplaatsstelling. Dit houdt in dat wanneer een ondernemer zijn bedrijf verkoopt, de nieuwe eigenaar ook de huurovereenkomst kan overnemen. De nieuwe eigenaar van de zaak neemt dan de plaats in van de huurder in de huurovereenkomst. Voor een (nieuwe) huurder is dit belangrijk, omdat hij dan de onderneming kan voortzetten in hetzelfde pand met dezelfde klantenstroom. Indien de verhuurder zijn medewerking niet verleend, kan de huurder de rechter om toestemming vragen. Anderzijds kan een verhuurder goede redenen hebben om een indeplaatsstelling te weigeren, bijvoorbeeld omdat onzeker is of de nieuwe eigenaar de huur (tijdig) kan betalen. Voor het behandelen van geschillen over indeplaatsstelling is het daarom belangrijk advies in te winnen van een advocaat huurrecht in Rotterdam. Wilt u meer weten over indeplaatsstelling? Klik dan op: “Hoe draag ik een huurovereenkomst over door middel van het recht van indeplaatsstelling?

Advies huurovereenkomst overige bedrijfsruimte (kantoorruimte)

Huurovereenkomsten voor overige bedrijfsruimte zien in beginsel op huurovereenkomsten voor kantoorruimte, maar eigenlijk valt daar alle bedrijfsruimte onder die niet is aan te merken als middenstandsbedrijfsruimte (zie hiervoor). Deze huurovereenkomsten worden gekenmerkt door een grote mate van contractsvrijheid tussen partijen. Huurder en verhuurder mogen zelf overeenkomen hoelang de huurovereenkomst duurt en op welke wijze de huur kan worden opgezegd. Beëindiging van een dergelijke huurovereenkomst leidt in beginsel niet tot enige vergoeding. Wel heeft een huurder recht op ontruimingsbescherming. Indien de verhuurder de huurovereenkomst heeft opgezegd en de huurder bijvoorbeeld nog geen vervangende bedrijfsruimte heeft gevonden, kan de huurder de rechter om verlenging van de ontruimingstermijn vragen. Dit kan maximaal driemaal een jaar. Het is ook van belang om een verzoekschrift tijdig in te dienen bij de rechter. Daarvoor is altijd een advocaat huurrecht nodig. Meer informatie over ontruimingsbescherming leest u in: “Hoe werkt ontruimingsbescherming voor een huurder bij de huur van kantoorruimte (en overige bedrijfsruimte)?

Onderhuur van bedrijfsruimte

Voor de huurder van bedrijfsruimte kan het zinvol zijn om een gedeelte van de gehuurde bedrijfsruimte (deels) onder te verhuren. In beginsel is onderhuur van bedrijfsruimte toegestaan. De huurder wordt dan onderverhuurder. Onderhuur is niet toegestaan als de huurder moet begrijpen dat de verhuurder daartegen bezwaar heeft of als dit contractueel is uitgesloten. Meer informatie over (het ontbreken van) toestemming van de verhuurder voor onderhuur en andere aandachtspunten leest u in: “Wat zijn de mogelijkheden en aandachtspunten bij onderhuur van bedrijfsruimte?

Advocaat huurrecht bedrijfsruimte in Rotterdam

De huurrecht advocaten van LVH Advocaten Rotterdam staan regelmatig huurders en verhuurders van bedrijfsruimte bij. Zij adviseren over (het aangaan van) huurovereenkomsten en de beëindiging daarvan. Ook staan zij huurders en verhuurders van bedrijfsruimte bij in huurgeschillen. Als dat nodig is, voeren wij procedures bij de rechter.

Meer over Onderneming en Vastgoed:

klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:

GESPECIALISEERDE ADVOCATEN

Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.

Meer over onderneming & vastgoed

Voorkom dat een earn-out een burn-out wordt

oktober 24, 2024|

Een earn-out kan zowel verkoper als koper voordelen bieden, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Dit artikel laat zien hoe een earn-out regeling kan helpen bij onzekerheden rondom een bedrijfsverkoop, maar ook hoe het kan leiden tot conflicten als er geen duidelijke afspraken zijn. Ontdek hoe je problemen kunt voorkomen en een goed uitgewerkte earn-out regeling opstelt om misverstanden te vermijden en optimale resultaten te behalen voor beide partijen.

Seminar: actualiteiten arbeidsrecht 26 november 2024

oktober 18, 2024|

Het jaar 2024 is alweer bijna voorbij. Het was op arbeidsrechtelijk terrein zeker niet saai! Er is zeer veel te doen over het afschaffen van het handhavingsmoratorium en de inschakeling van zzp'ers. De Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties moet komend jaar meer duidelijkheid verschaffen over de vraag wanneer iemand als werknemer of als zelfstandige wordt beschouwd. Maar komt die wet wel op tijd en durft u nog gebruik te maken van zelfstandigen?

Ontslag van bestuurders van stichtingen: nieuwe risico’s en kansen onder de WBTR!

oktober 17, 2024|

Met de invoering van de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) heeft de wetgever belangrijke stappen gezet om het bestuur en toezicht van stichtingen te verbeteren. Een van de meest in het oog springende veranderingen betreft de uitbreiding van de ontslaggronden voor bestuurders van stichtingen. In dit artikel bespreken we de nieuwe wettelijke regeling, illustreren we de regeling met een praktijkvoorbeeld en lichten we de implicaties voor bestuurders en belanghebbenden toe.

Ga naar de bovenkant