Personeel
(Wijzigen van) arbeidsvoorwaarden
De arbeidsvoorwaarden van uw medewerkers staan centraal in iedere arbeidsovereenkomst. Het is uiteraard van groot belang dat daarin niet alleen de belangen van uw medewerkers, maar ook die van u (tijdens en na afloop van het dienstverband) goed geborgd worden. Het opstellen van deze voorwaarden verdient dan ook serieuze en blijvende aandacht. Wij helpen u daarbij graag.
Wijzigen van arbeidsvoorwaarden
Niet alleen het opstellen, ook het (mogen) wijzigen van de arbeidsvoorwaarden van uw medewerkers is een onderwerp waar u regelmatig en in uiteenlopende situaties mee te maken hebt. Bij het samenvoegen – harmonisatie – van arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld na een overname), bij wijziging van fiscale regelgeving of indien bedrijfseconomische omstandigheden daartoe aanleiding geven, zoals een Coronacrisis.
Het is van belang om allereerst na te gaan wat u wilt wijzigen en of daarbij eigenlijk wel sprake is van een arbeidsvoorwaarde dan wel van, bijvoorbeeld, een ordevoorschrift (bijvoorbeeld: verbod van alcoholgebruik tijdens het werk). In het laatste geval zijn de spelregels voor aanpassing van arbeidsvoorwaarden niet van toepassing. Ordevoorschriften vallen namelijk onder het instructierecht van de werkgever.
Ook speelt bij het bepalen van de mogelijkheid van aanpassing van arbeidsvoorwaarden een rol of sprake is van primaire, secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden.
Gronden voor wijzigen van arbeidsvoorwaarden
Wilt u arbeidsvoorwaarden wijzigen, dan zult u daarover in eerste instantie in overleg treden met uw medewerker(s) en deze vragen om met de voorgenomen wijzigingen in te stemmen. Geeft een werknemer geen toestemming om de arbeidsvoorwaarde(n) te wijzigen, dan bestaan er verschillende gronden om een gewenste wijziging van arbeidsvoorwaarden toch te realiseren, te weten eenzijdige wijziging (indien overeengekomen in de arbeidsovereenkomst), goed werknemer- en werkgeverschap, redelijkheid en billijkheid en onvoorziene omstandigheden.
Arbeidsvoorwaarden en de overgang van onderneming
Na overgang van een onderneming bestaat vaak de behoefte om arbeidsvoorwaarden te harmoniseren. Wilt u arbeidsvoorwaarden wijzigen na een overgang van onderneming? Daarbij kunnen bijzondere omstandigheden bestaan waarmee u rekening moet houden. Zoals verworven rechten, te treffen overgangsregelingen en toepasselijke CAO(‘s).
Arbeidsrecht Advocaat
Wilt u meer weten over werkbare en effectieve arbeidsvoorwaarden en hoe u deze in verschillende situaties kunt wijzigen, neem dan contact op met een van onze arbeidsrecht specialisten.
Meer over Personeel:
Klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:
GESPECIALISEERDE ADVOCATEN
Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.
Meer over personeel
Valkuilen voor bestuurders en commissarissen bij een Leveraged Buy Out
Bij een leveraged buy out worden aandelen grotendeels met vreemd vermogen overgenomen, wat aanzienlijke risico's met zich meebrengt. Bestuurders en commissarissen moeten zorgvuldig de voor- en nadelen afwegen. Lees verder om te ontdekken hoe zij deze uitdagingen kunnen aanpakken.
Booking.com valt onder verplichtstelling pensioenfonds PGB
De Hoge Raad heeft geoordeeld in een belangrijk arrest van 21 maart 2025 dat Booking.com kwalificeert als een (online) reisagent en daardoor verplicht is deel te nemen aan het Bedrijfstakpensioenfonds PGB.
Is uw personeelshandboek up to date?
Als werkgever is het belangrijk om alle interne regels binnen je bedrijf vast te leggen in een personeelshandboek. Zelfs als je maar een paar werknemers hebt, is het belangrijk om duidelijk te maken wat je wel en niet accepteert binnen je bedrijf. Zorg daarom voor een personeelshandboek of -reglement met daarin je arbeidsvoorwaarden en -regels. Dit voorkomt discussies en problemen.