Huurrecht Bedrijfsruimte2024-11-04T08:16:19+00:00

Onderneming en vastgoed

Huurrecht bedrijfsruimte

Zoekt u advies over een huurovereenkomst? In het vastgoed bestaan er drie soorten huur: huur van een woning, middenstandsbedrijfsruimte (denk aan een winkel of horeca) en overige bedrijfsruimte (zoals kantoorruimte). Voor ieder type huur gelden andere wettelijke regels. De huurrecht advocaten van LVH Advocaten Rotterdam staan zowel huurders als verhuurders van bedrijfsruimte bij.

Advies huurovereenkomst middenstands bedrijfsruimte

Voor de meeste winkels, horeca en ambachtsbedrijven wordt een huurovereenkomst gesloten voor middenstandsbedrijfsruimte. De regels die hiervoor gelden, gaan uit van een ruime mate van bescherming van de huurder. Voor de ondernemer is het namelijk belangrijk om een onderneming op te kunnen bouwen en inkomen en goodwill te genereren. De bescherming komt met name tot uitdrukking in de vaste huurtermijnen, de beperkte opzeggingsmogelijkheden voor de verhuurder, het systeem van huurprijsaanpassing en het recht tot indeplaatsstelling.

Wilt u weten of sprake is van middenstandsbedrijfsruimte? Lees dan hier het artikel Middenstandsbedrijfsruimte of overige bedrijfsruimte: wat is het verschil en hoe bepaal je van welke sprake is?

Huurtermijnen voor middenstands bedrijfsruimte

Een huurovereenkomst voor middenstandbedrijfsruimte wordt in beginsel aangegaan voor de duur van 5 + 5 jaar. Na de eerste termijn van vijf jaar kunnen huurder en verhuurder de huurovereenkomst opzeggen. Doen zij dit niet, loopt de huurovereenkomst voor vijf jaar door. In de huurovereenkomst wordt de opzeggingsmogelijkheid voor de verhuurder vaak beperkt. Dit geeft een huurder zekerheid. Daarnaast moet de verhuurder zich aan wettelijke regels houden wanneer hij de huurovereenkomst voor een middenstandbedrijfsruimte wil beëindigen. Wilt u meer weten over de beëindigingsmogelijkheden van een huurovereenkomst van middenstandbedrijfsruimte? Klik dan op “Hoe werkt de opzegging van een huurovereenkomst voor middenstandsbedrijfsruimte?

Huurprijswijziging bij middenstands bedrijfsruimte

Huurder en verhuurder mogen bij middenstandsbedrijfsruimte zelf de hoogte van de aanvangshuurprijs bepalen. Na de overeengekomen bepaalde tijd kunnen de huurder en verhuurder een nieuwe huurprijs overeenkomen. Indien huurder en verhuurder het onderling niet eens worden over een nieuwe huurprijs, kunnen zij een huurverhoging of huurverlaging door de rechter laten vaststellen. Hiervoor moet eerst het advies van één of meer deskundige(n) worden gevraagd. Zij bekijken of de huurprijs overeenstemt met die van vergelijkbare bedrijfsruimte in de omgeving. Een procedure kan niet worden gestart zonder dit deskundigenoordeel. Ook kan niet op ieder gewenst moment een procedure worden gestart. Het is daarom nuttig om daarvoor een advocaat huurrecht van LVH Advocaten Rotterdam in te schakelen.

Indeplaatsstelling bij huur

Een huurder van een middenstandsbedrijfsruimte heeft het recht van indeplaatsstelling. Dit houdt in dat wanneer een ondernemer zijn bedrijf verkoopt, de nieuwe eigenaar ook de huurovereenkomst kan overnemen. De nieuwe eigenaar van de zaak neemt dan de plaats in van de huurder in de huurovereenkomst. Voor een (nieuwe) huurder is dit belangrijk, omdat hij dan de onderneming kan voortzetten in hetzelfde pand met dezelfde klantenstroom. Indien de verhuurder zijn medewerking niet verleend, kan de huurder de rechter om toestemming vragen. Anderzijds kan een verhuurder goede redenen hebben om een indeplaatsstelling te weigeren, bijvoorbeeld omdat onzeker is of de nieuwe eigenaar de huur (tijdig) kan betalen. Voor het behandelen van geschillen over indeplaatsstelling is het daarom belangrijk advies in te winnen van een advocaat huurrecht in Rotterdam. Wilt u meer weten over indeplaatsstelling? Klik dan op: “Hoe draag ik een huurovereenkomst over door middel van het recht van indeplaatsstelling?

Advies huurovereenkomst overige bedrijfsruimte (kantoorruimte)

Huurovereenkomsten voor overige bedrijfsruimte zien in beginsel op huurovereenkomsten voor kantoorruimte, maar eigenlijk valt daar alle bedrijfsruimte onder die niet is aan te merken als middenstandsbedrijfsruimte (zie hiervoor). Deze huurovereenkomsten worden gekenmerkt door een grote mate van contractsvrijheid tussen partijen. Huurder en verhuurder mogen zelf overeenkomen hoelang de huurovereenkomst duurt en op welke wijze de huur kan worden opgezegd. Beëindiging van een dergelijke huurovereenkomst leidt in beginsel niet tot enige vergoeding. Wel heeft een huurder recht op ontruimingsbescherming. Indien de verhuurder de huurovereenkomst heeft opgezegd en de huurder bijvoorbeeld nog geen vervangende bedrijfsruimte heeft gevonden, kan de huurder de rechter om verlenging van de ontruimingstermijn vragen. Dit kan maximaal driemaal een jaar. Het is ook van belang om een verzoekschrift tijdig in te dienen bij de rechter. Daarvoor is altijd een advocaat huurrecht nodig. Meer informatie over ontruimingsbescherming leest u in: “Hoe werkt ontruimingsbescherming voor een huurder bij de huur van kantoorruimte (en overige bedrijfsruimte)?

Onderhuur van bedrijfsruimte

Voor de huurder van bedrijfsruimte kan het zinvol zijn om een gedeelte van de gehuurde bedrijfsruimte (deels) onder te verhuren. In beginsel is onderhuur van bedrijfsruimte toegestaan. De huurder wordt dan onderverhuurder. Onderhuur is niet toegestaan als de huurder moet begrijpen dat de verhuurder daartegen bezwaar heeft of als dit contractueel is uitgesloten. Meer informatie over (het ontbreken van) toestemming van de verhuurder voor onderhuur en andere aandachtspunten leest u in: “Wat zijn de mogelijkheden en aandachtspunten bij onderhuur van bedrijfsruimte?

Advocaat huurrecht bedrijfsruimte in Rotterdam

De huurrecht advocaten van LVH Advocaten Rotterdam staan regelmatig huurders en verhuurders van bedrijfsruimte bij. Zij adviseren over (het aangaan van) huurovereenkomsten en de beëindiging daarvan. Ook staan zij huurders en verhuurders van bedrijfsruimte bij in huurgeschillen. Als dat nodig is, voeren wij procedures bij de rechter.

Meer over Onderneming en Vastgoed:

klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:

GESPECIALISEERDE ADVOCATEN

Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.

Meer over onderneming & vastgoed

Actie met betrekking tot belastingheffing in box 3

november 12, 2024|

Zoals bekend, is er de afgelopen tijd veel beweging geweest op het gebied van de belastingheffing in box 3. In box 3 worden voornamelijk spaargeld, beleggingen en onroerend goed belast. Het vermogen in deze box werd voorheen belast op basis van een forfaitair rendement: de Belastingdienst stelde een verondersteld percentage vast, ongeacht het daadwerkelijke rendement. Dit betekende dat veel belastingplichtigen belasting betaalden over een rendement dat zij feitelijk niet hadden ontvangen. Misschien heeft u in het verleden ook wel te veel belasting betaald. De kans is dan groot dat u voor rechtsherstel in aanmerking komt!

De Omgevingswet & Nadeelcompensatie (deel 2) De Peildatum en de (planologische) vergelijking

november 7, 2024|

Met ingang van 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. Met de inwerkingtreding daarvan wordt wel gezegd dat de groot­ste wetgevingsoperatie is afgerond sinds de invoering van de Nederlandse Grond­­wet in 1848. Diver­se voorheen bestaande afzonderlijke wetten en regelingen zijn met de Omge­vings­wet ondergebracht in één wet en vier algemene maatregelen van bestuur. Bij een wetge­vings­ope­ra­tie van een dergelijke omvang, worden uiteraard (principiële) keuzes ge­maakt die een wijziging te­weeg­brengen ten opzichte van het voorheen geldende recht. Zo ook in het kader van de Omgevingswet.

Ga naar de bovenkant