Artikelen
In onze artikelen op deze pagina bespreken we relevante vraagstukken en recente ontwikkelingen. Bent u op zoek naar een specifiek onderwerp, dan kunt u gebruik maken van de zoekfunctie of filter.
Steunakkoord 2.0 voor huurders en verhuurders in de retailsector
In navolging van het in april 2020 bereikte akkoord tussen de vastgoed- en retailsector over huuropschorting voor winkeliers vanwege de gevolgen van de coronacrisis is er nu een steunakkoord 2.0.
Corona-crisis en opnemen vakantie- en verlofdagen werknemers
Door de corona-crisis liggen veel bedrijven stil als gevolg waarvan werknemers minder werk hebben. Dit levert voor veel werkgevers vragen op over het al dan niet opnemen van vakantie- en verlofdagen. In dit artikel zullen deze vragen en meer behandeld worden.
Corona-crisis en de thuiswerkplek
Het corona-virus heeft ervoor gezorgd dat de overheid iedereen heeft geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te werken. Maar hoe moet je dit als werkgever organiseren? Beter gezegd: hoe maak je de thuiswerkplek van jouw werknemer Arbo-proof? In dit artikel bespreken wij wat de werkgever kan doen om aan de Arbowetgeving te voldoen.
Corona-crisis en dossieropbouw werknemers
Tijdens de corona-crisis wilt u uiteraard uw personeelsdossiers op orde houden. Zo wilt u bijvoorbeeld de lopende verbetertrajecten met uw werknemers zo goed mogelijk voortzetten. Maar is dit wel mogelijk en hoe doet u dit? In dit artikel bespreken wij met u hoe u uw dossiers het beste kunt opbouwen.
Corona-crisis en re-integratie tijdens ziekte
Tijdens de corona-crisis lopen de re-integratieverplichtingen van zieke werknemers door. Maar hoe moet u als werkgever het re-integratietraject vormgegeven als een of meer van uw werknemers thuiswerken? In dit artikel zullen wij bespreken hoe u invulling kan geven aan de re-integratie van een langdurig zieke werknemer en hoe u een loonsanctie van het UWV kan voorkomen.
Reorganisatie en ontslag bij NOW-regeling: wat mag wel en wat mag niet?
In een recent artikel hebben wij stilgestaan bij de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). De subsidie vanuit deze regeling komt wel met verplichtingen voor werkgevers. Worden deze verplichtingen niet (geheel) nageleefd, dan kan een sanctie worden opgelegd. In dit artikel wordt stilgestaan bij de vraag of u gedurende de verstrekking van de NOW-subsidie nog werknemers kunt ontslaan en of u kunt reorganiseren.
Pratical Legal Corona Tips: How can your business enterprise conduct its formal meetings that require physical presence by law or deed?
Under the Dutch Civil Code (DCC), there are many requirements on how to convene certain general meetings of business enterprises. The one that causes the biggest obstacle is the fact that the DCC requires in some instances that such general meetings require the physical presence of the parties concerned. And this may not be possible or practicable during the period of the “intelligent” lock-down imposed by the Dutch Government.
Een pro-actief ziekteverzuimbeleid; voorwaarde voor duurzame inzetbaarheid
Bij een ziekmelding van een werknemer, dient een werkgever alert te zijn. Heeft de werknemer ondersteuning nodig? Betreft het kortdurend of langdurig verzuim? En hoe wordt omgegaan met eventuele re-integratie? Wellicht buiten het eigen bedrijf? Dit soort vragen en meer kunnen worden vastgelegd in een ziekteverzuimbeleid. Een adequaat beleid op dit gebied kent enkel voordelen, waaronder duidelijkheid onder het personeel, een laag ziekteverzuim en duurzame inzetbaarheid die bijdraagt aan de bedrijfscontinuïteit.
Steunakkoord voor en door de Nederlandse retailsector over huurverplichtingen tijdens coronacrisis
Op vrijdag 10 april is een akkoord bereikt tussen de vastgoed- en retailsector over huuropschorting voor winkeliers vanwege de gevolgen van de coronacrisis.
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)
Vanwege het corona-virus hebben ondernemers te maken met een vermindering van werk of in sommige gevallen een acuut werkverlies. Derhalve is de NOW-regeling in het leven geroepen.
De huur van een bedrijfsruimte niet betalen in tijden van corona; kan dit zomaar?
In de afgelopen weken ontvingen de advocaten huurrecht van Leeman Verheijden Huntjens Advocaten veel vragen van zowel huurders als verhuurders van bedrijfsruimte over de huurbetaling en andere rechten en plichten in deze bijzondere tijden. Huurkosten zijn een van de grootste kostenposten in de retail- en horecasector, dus om deze moeilijke tijden te door te komen, onderzoeken huurders of zij (tijdelijk) geen of minder huur mogen betalen.
Bestuurdersaansprakelijkheid jegens derden: de beklamel-norm
De coronacrisis kan moeilijkheden meebrengen voor uw onderneming. Wellicht kan zij niet al haar afnemers van producten voorzien, niet al haar leveranciers tijdig betalen of anderszins niet meer voldoen aan de verplichtingen jegens haar contractspartijen en andere derden.
CONTACT
Benieuwd wat wij voor uw onderneming kunnen doen?
Neem contact met ons op.