Reorganisatie2024-10-15T09:34:04+00:00

Personeel

Reorganisatie

Een reorganisatie houdt in dat ingrijpende wijzigingen binnen een onderneming moeten worden doorgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn vanwege technologische ontwikkelingen of verslechterde bedrijfseconomische omstandigheden. Daarnaast kan een organisatorische wijziging bijvoorbeeld als gevolg van een overname of een fusie, aanleiding zijn tot een reorganisatie. Onze  Arbeidsrechtspecialisten kunnen u bijstaan bij alle wijzigingen die in het kader van de reorganisatie binnen uw onderneming doorgevoerd moeten worden.

Een werkgever heeft in grote mate de vrijheid de onderneming in te richten zoals hij dat goeddunkt. Een reorganisatie kan echter verstrekkende gevolgen hebben voor de betrokken werknemers. Indien als gevolg van de reorganisatie arbeidsplaatsen vervallen, zal dit leiden tot herplaatsing of ontslag van werknemers. Vaak is niet meteen duidelijk wiens arbeidsplaats komt te vervallen. Om dit te kunnen bepalen gelden een aantal regels. Een effectieve toepassing daarvan vergt naast een gedegen kennis van deze regels ook een goede voorbereiding én de nodige creativiteit.

Arbeidsrecht Advocaat

Heeft u ondersteuning nodig bij een reorganisatie? Neem dan contact op met een van onze arbeidsrecht specialisten.

GESPECIALISEERDE ADVOCATEN

Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.

Meer over personeel

Reorganisatie en ontslag bij NOW-regeling: wat mag wel en wat mag niet?

april 30, 2020|

In een recent artikel hebben wij stilgestaan bij de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). De subsidie vanuit deze regeling komt wel met verplichtingen voor werkgevers. Worden deze verplichtingen niet (geheel) nageleefd, dan kan een sanctie worden opgelegd. In dit artikel wordt stilgestaan bij de vraag of u gedurende de verstrekking van de NOW-subsidie nog werknemers kunt ontslaan en of u kunt reorganiseren.

Een pro-actief ziekteverzuimbeleid; voorwaarde voor duurzame inzetbaarheid

april 20, 2020|

Bij een ziekmelding van een werknemer, dient een werkgever alert te zijn. Heeft de werknemer ondersteuning nodig? Betreft het kortdurend of langdurig verzuim? En hoe wordt omgegaan met eventuele re-integratie? Wellicht buiten het eigen bedrijf? Dit soort vragen en meer kunnen worden vastgelegd in een ziekteverzuimbeleid. Een adequaat beleid op dit gebied kent enkel voordelen, waaronder duidelijkheid onder het personeel, een laag ziekteverzuim en duurzame inzetbaarheid die bijdraagt aan de bedrijfscontinuïteit.

Ga naar de bovenkant