Personeel
(Wijzigen van) arbeidsvoorwaarden
De arbeidsvoorwaarden van uw medewerkers staan centraal in iedere arbeidsovereenkomst. Het is uiteraard van groot belang dat daarin niet alleen de belangen van uw medewerkers, maar ook die van u (tijdens en na afloop van het dienstverband) goed geborgd worden. Het opstellen van deze voorwaarden verdient dan ook serieuze en blijvende aandacht. Wij helpen u daarbij graag.
Wijzigen van arbeidsvoorwaarden
Niet alleen het opstellen, ook het (mogen) wijzigen van de arbeidsvoorwaarden van uw medewerkers is een onderwerp waar u regelmatig en in uiteenlopende situaties mee te maken hebt. Bij het samenvoegen – harmonisatie – van arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld na een overname), bij wijziging van fiscale regelgeving of indien bedrijfseconomische omstandigheden daartoe aanleiding geven, zoals een Coronacrisis.
Het is van belang om allereerst na te gaan wat u wilt wijzigen en of daarbij eigenlijk wel sprake is van een arbeidsvoorwaarde dan wel van, bijvoorbeeld, een ordevoorschrift (bijvoorbeeld: verbod van alcoholgebruik tijdens het werk). In het laatste geval zijn de spelregels voor aanpassing van arbeidsvoorwaarden niet van toepassing. Ordevoorschriften vallen namelijk onder het instructierecht van de werkgever.
Ook speelt bij het bepalen van de mogelijkheid van aanpassing van arbeidsvoorwaarden een rol of sprake is van primaire, secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden.
Gronden voor wijzigen van arbeidsvoorwaarden
Wilt u arbeidsvoorwaarden wijzigen, dan zult u daarover in eerste instantie in overleg treden met uw medewerker(s) en deze vragen om met de voorgenomen wijzigingen in te stemmen. Geeft een werknemer geen toestemming om de arbeidsvoorwaarde(n) te wijzigen, dan bestaan er verschillende gronden om een gewenste wijziging van arbeidsvoorwaarden toch te realiseren, te weten eenzijdige wijziging (indien overeengekomen in de arbeidsovereenkomst), goed werknemer- en werkgeverschap, redelijkheid en billijkheid en onvoorziene omstandigheden.
Arbeidsvoorwaarden en de overgang van onderneming
Na overgang van een onderneming bestaat vaak de behoefte om arbeidsvoorwaarden te harmoniseren. Wilt u arbeidsvoorwaarden wijzigen na een overgang van onderneming? Daarbij kunnen bijzondere omstandigheden bestaan waarmee u rekening moet houden. Zoals verworven rechten, te treffen overgangsregelingen en toepasselijke CAO(‘s).
Arbeidsrecht Advocaat
Wilt u meer weten over werkbare en effectieve arbeidsvoorwaarden en hoe u deze in verschillende situaties kunt wijzigen, neem dan contact op met een van onze arbeidsrecht specialisten.
Meer over Personeel:
Klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:
GESPECIALISEERDE ADVOCATEN
Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.
Meer over personeel
Ontslag statutair directeur: redelijke grond voor ontslag?
Het ontslag van een statutair directeur neemt een bijzonder positie in binnen het arbeidsrecht. Zo is de ontslagbescherming die een statutair bestuurder heeft, anders vormgegeven dan bij normale werknemers. Niet anders is daarentegen dat voor een rechtsgeldig ontslag een redelijke grond aanwezig moet zijn. De afwezigheid van een redelijke grond kan de werkgever duur komen te staan.
Mag u een negatief verlofsaldo verrekenen?
Uw medewerkers hebben recht op vakantiedagen, maar soms nemen ze er teveel op. Mag u teveel genoten vakantiedagen zonder overleg met uw werknemer verrekenen met het salaris?
Verbod op nevenwerkzaamheden; meer duidelijkheid gewenst
Sinds 1 augustus jl. is in de wet opgenomen (artikel 7:653a BW) dat in de arbeidsovereenkomst geen verbod op nevenwerkzaamheden (‘nevenwerkzaamhedenbeding’) meer mag worden opgenomen, tenzij daar een ‘objectieve reden voor is. Het gaat daarbij dus om werkzaamheden naast de huidige functie bij de werkgever. Dit kunnen ook betreffen werkzaamheden, die de werknemer als zelfstandige uitvoert.