Personeel
(Wijzigen van) arbeidsvoorwaarden
De arbeidsvoorwaarden van uw medewerkers staan centraal in iedere arbeidsovereenkomst. Het is uiteraard van groot belang dat daarin niet alleen de belangen van uw medewerkers, maar ook die van u (tijdens en na afloop van het dienstverband) goed geborgd worden. Het opstellen van deze voorwaarden verdient dan ook serieuze en blijvende aandacht. Wij helpen u daarbij graag.
Wijzigen van arbeidsvoorwaarden
Niet alleen het opstellen, ook het (mogen) wijzigen van de arbeidsvoorwaarden van uw medewerkers is een onderwerp waar u regelmatig en in uiteenlopende situaties mee te maken hebt. Bij het samenvoegen – harmonisatie – van arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld na een overname), bij wijziging van fiscale regelgeving of indien bedrijfseconomische omstandigheden daartoe aanleiding geven, zoals een Coronacrisis.
Het is van belang om allereerst na te gaan wat u wilt wijzigen en of daarbij eigenlijk wel sprake is van een arbeidsvoorwaarde dan wel van, bijvoorbeeld, een ordevoorschrift (bijvoorbeeld: verbod van alcoholgebruik tijdens het werk). In het laatste geval zijn de spelregels voor aanpassing van arbeidsvoorwaarden niet van toepassing. Ordevoorschriften vallen namelijk onder het instructierecht van de werkgever.
Ook speelt bij het bepalen van de mogelijkheid van aanpassing van arbeidsvoorwaarden een rol of sprake is van primaire, secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden.
Gronden voor wijzigen van arbeidsvoorwaarden
Wilt u arbeidsvoorwaarden wijzigen, dan zult u daarover in eerste instantie in overleg treden met uw medewerker(s) en deze vragen om met de voorgenomen wijzigingen in te stemmen. Geeft een werknemer geen toestemming om de arbeidsvoorwaarde(n) te wijzigen, dan bestaan er verschillende gronden om een gewenste wijziging van arbeidsvoorwaarden toch te realiseren, te weten eenzijdige wijziging (indien overeengekomen in de arbeidsovereenkomst), goed werknemer- en werkgeverschap, redelijkheid en billijkheid en onvoorziene omstandigheden.
Arbeidsvoorwaarden en de overgang van onderneming
Na overgang van een onderneming bestaat vaak de behoefte om arbeidsvoorwaarden te harmoniseren. Wilt u arbeidsvoorwaarden wijzigen na een overgang van onderneming? Daarbij kunnen bijzondere omstandigheden bestaan waarmee u rekening moet houden. Zoals verworven rechten, te treffen overgangsregelingen en toepasselijke CAO(‘s).
Arbeidsrecht Advocaat
Wilt u meer weten over werkbare en effectieve arbeidsvoorwaarden en hoe u deze in verschillende situaties kunt wijzigen, neem dan contact op met een van onze arbeidsrecht specialisten.
Meer over Personeel:
Klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:
GESPECIALISEERDE ADVOCATEN
Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.
Meer over personeel
Een pro-actief ziekteverzuimbeleid; voorwaarde voor duurzame inzetbaarheid
Bij een ziekmelding van een werknemer, dient een werkgever alert te zijn. Heeft de werknemer ondersteuning nodig? Betreft het kortdurend of langdurig verzuim? En hoe wordt omgegaan met eventuele re-integratie? Wellicht buiten het eigen bedrijf? Dit soort vragen en meer kunnen worden vastgelegd in een ziekteverzuimbeleid. Een adequaat beleid op dit gebied kent enkel voordelen, waaronder duidelijkheid onder het personeel, een laag ziekteverzuim en duurzame inzetbaarheid die bijdraagt aan de bedrijfscontinuïteit.
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)
Vanwege het corona-virus hebben ondernemers te maken met een vermindering van werk of in sommige gevallen een acuut werkverlies. Derhalve is de NOW-regeling in het leven geroepen.
WW-premie: laag of hoog tarief?
Per 1 januari 2020 introduceert de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) een nieuw systeem voor de WW-premie. Daarbij vervalt tevens de sectorale premiedifferentiatie, omdat veel bedrijven niet meer in één sector vallen.