Personeel
(Wijzigen van) arbeidsvoorwaarden
De arbeidsvoorwaarden van uw medewerkers staan centraal in iedere arbeidsovereenkomst. Het is uiteraard van groot belang dat daarin niet alleen de belangen van uw medewerkers, maar ook die van u (tijdens en na afloop van het dienstverband) goed geborgd worden. Het opstellen van deze voorwaarden verdient dan ook serieuze en blijvende aandacht. Wij helpen u daarbij graag.
Wijzigen van arbeidsvoorwaarden
Niet alleen het opstellen, ook het (mogen) wijzigen van de arbeidsvoorwaarden van uw medewerkers is een onderwerp waar u regelmatig en in uiteenlopende situaties mee te maken hebt. Bij het samenvoegen – harmonisatie – van arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld na een overname), bij wijziging van fiscale regelgeving of indien bedrijfseconomische omstandigheden daartoe aanleiding geven, zoals een Coronacrisis.
Het is van belang om allereerst na te gaan wat u wilt wijzigen en of daarbij eigenlijk wel sprake is van een arbeidsvoorwaarde dan wel van, bijvoorbeeld, een ordevoorschrift (bijvoorbeeld: verbod van alcoholgebruik tijdens het werk). In het laatste geval zijn de spelregels voor aanpassing van arbeidsvoorwaarden niet van toepassing. Ordevoorschriften vallen namelijk onder het instructierecht van de werkgever.
Ook speelt bij het bepalen van de mogelijkheid van aanpassing van arbeidsvoorwaarden een rol of sprake is van primaire, secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden.
Gronden voor wijzigen van arbeidsvoorwaarden
Wilt u arbeidsvoorwaarden wijzigen, dan zult u daarover in eerste instantie in overleg treden met uw medewerker(s) en deze vragen om met de voorgenomen wijzigingen in te stemmen. Geeft een werknemer geen toestemming om de arbeidsvoorwaarde(n) te wijzigen, dan bestaan er verschillende gronden om een gewenste wijziging van arbeidsvoorwaarden toch te realiseren, te weten eenzijdige wijziging (indien overeengekomen in de arbeidsovereenkomst), goed werknemer- en werkgeverschap, redelijkheid en billijkheid en onvoorziene omstandigheden.
Arbeidsvoorwaarden en de overgang van onderneming
Na overgang van een onderneming bestaat vaak de behoefte om arbeidsvoorwaarden te harmoniseren. Wilt u arbeidsvoorwaarden wijzigen na een overgang van onderneming? Daarbij kunnen bijzondere omstandigheden bestaan waarmee u rekening moet houden. Zoals verworven rechten, te treffen overgangsregelingen en toepasselijke CAO(‘s).
Arbeidsrecht Advocaat
Wilt u meer weten over werkbare en effectieve arbeidsvoorwaarden en hoe u deze in verschillende situaties kunt wijzigen, neem dan contact op met een van onze arbeidsrecht specialisten.
Meer over Personeel:
Klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:
GESPECIALISEERDE ADVOCATEN
Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.
Meer over personeel
De arbeidsovereenkomst van de piloot: aandachtspunten voor luchtvaartmaatschappijen
In dit artikel bespreken we enkele aandachtspunten en bijzonderheden omtrent de arbeidsovereenkomst van de piloot die belangrijk zijn voor luchtvaartmaatschappijen. Neem contact op met Lisa Kloot van LVH Advocaten voor meer informatie over de aspecten van de arbeidsovereenkomst van de piloot. Zij is gespecialiseerd in het arbeidsrecht en is actief binnen de luchtvaartbranche.
13 juli 2023: Webinar vakantiedagen en personeelsbeleid
13 juli 2023: Webinar vakantiedagen en personeelsbeleid I De zomervakantie staat weer voor de deur. Als directeur of HR-manager is het belangrijk om op de hoogte te zijn van alle rechten en plichten die werkgever en werknemers hebben als het gaat om vakantie. Waarom? Vakantiedagen zijn maar al te vaak reden voor veel discussie.
Het concurrentiebeding wordt verder ingeperkt!
Begin juni 2023 heeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid strengere maatregelen aangekondigd over het opnemen van een concurrentiebeding in arbeidsovereenkomsten. Het huidige concurrentiebeding kan leiden tot een ongerechtvaardigde beperking van de ‘vrije arbeidskeuze’.