Personeel
Reorganisatie
Een reorganisatie houdt in dat ingrijpende wijzigingen binnen een onderneming moeten worden doorgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn vanwege technologische ontwikkelingen of verslechterde bedrijfseconomische omstandigheden. Daarnaast kan een organisatorische wijziging bijvoorbeeld als gevolg van een overname of een fusie, aanleiding zijn tot een reorganisatie. Onze Arbeidsrechtspecialisten kunnen u bijstaan bij alle wijzigingen die in het kader van de reorganisatie binnen uw onderneming doorgevoerd moeten worden.
Een werkgever heeft in grote mate de vrijheid de onderneming in te richten zoals hij dat goeddunkt. Een reorganisatie kan echter verstrekkende gevolgen hebben voor de betrokken werknemers. Indien als gevolg van de reorganisatie arbeidsplaatsen vervallen, zal dit leiden tot herplaatsing of ontslag van werknemers. Vaak is niet meteen duidelijk wiens arbeidsplaats komt te vervallen. Om dit te kunnen bepalen gelden een aantal regels. Een effectieve toepassing daarvan vergt naast een gedegen kennis van deze regels ook een goede voorbereiding én de nodige creativiteit.
Arbeidsrecht Advocaat
Heeft u ondersteuning nodig bij een reorganisatie? Neem dan contact op met een van onze arbeidsrecht specialisten.
Meer over Personeel:
Klik verder als u meer wilt weten hoe wij u kunnen adviseren over de volgende gebieden/onderwerpen:
GESPECIALISEERDE ADVOCATEN
Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.
Meer over personeel
Ontslag statutair directeur: redelijke grond voor ontslag?
Het ontslag van een statutair directeur neemt een bijzonder positie in binnen het arbeidsrecht. Zo is de ontslagbescherming die een statutair bestuurder heeft, anders vormgegeven dan bij normale werknemers. Niet anders is daarentegen dat voor een rechtsgeldig ontslag een redelijke grond aanwezig moet zijn. De afwezigheid van een redelijke grond kan de werkgever duur komen te staan.
Mag u een negatief verlofsaldo verrekenen?
Uw medewerkers hebben recht op vakantiedagen, maar soms nemen ze er teveel op. Mag u teveel genoten vakantiedagen zonder overleg met uw werknemer verrekenen met het salaris?
Verbod op nevenwerkzaamheden; meer duidelijkheid gewenst
Sinds 1 augustus jl. is in de wet opgenomen (artikel 7:653a BW) dat in de arbeidsovereenkomst geen verbod op nevenwerkzaamheden (‘nevenwerkzaamhedenbeding’) meer mag worden opgenomen, tenzij daar een ‘objectieve reden voor is. Het gaat daarbij dus om werkzaamheden naast de huidige functie bij de werkgever. Dit kunnen ook betreffen werkzaamheden, die de werknemer als zelfstandige uitvoert.