Reorganisatie2024-10-15T09:34:04+00:00

Personeel

Reorganisatie

Een reorganisatie houdt in dat ingrijpende wijzigingen binnen een onderneming moeten worden doorgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn vanwege technologische ontwikkelingen of verslechterde bedrijfseconomische omstandigheden. Daarnaast kan een organisatorische wijziging bijvoorbeeld als gevolg van een overname of een fusie, aanleiding zijn tot een reorganisatie. Onze  Arbeidsrechtspecialisten kunnen u bijstaan bij alle wijzigingen die in het kader van de reorganisatie binnen uw onderneming doorgevoerd moeten worden.

Een werkgever heeft in grote mate de vrijheid de onderneming in te richten zoals hij dat goeddunkt. Een reorganisatie kan echter verstrekkende gevolgen hebben voor de betrokken werknemers. Indien als gevolg van de reorganisatie arbeidsplaatsen vervallen, zal dit leiden tot herplaatsing of ontslag van werknemers. Vaak is niet meteen duidelijk wiens arbeidsplaats komt te vervallen. Om dit te kunnen bepalen gelden een aantal regels. Een effectieve toepassing daarvan vergt naast een gedegen kennis van deze regels ook een goede voorbereiding én de nodige creativiteit.

Arbeidsrecht Advocaat

Heeft u ondersteuning nodig bij een reorganisatie? Neem dan contact op met een van onze arbeidsrecht specialisten.

GESPECIALISEERDE ADVOCATEN

Dit zijn onze advocaten die gespecialiseerd zijn op dit gebied.

Meer over personeel

Deeltijdontslag en detachering als oplossing voor energiecrisis

januari 10, 2023|

De faillissementen nemen langzamerhand weer toe als gevolg van de energiecrisis, de hoge inflatie en het stoppen (en terugbetalen) van de steunmaatregelen door de overheid. Met name retail, agrifood en de zakelijke dienstverlening worden hard getroffen. Ondernemers uit deze sectoren zouden moeten anticiperen op nog slechtere bedrijfseconomische tijden. In dat kader kan bij het wegvallen van een deel van de omzet gedacht worden aan twee alternatieven voor een (definitieve) reorganisatie, namelijk deeltijdontslag en detachering.

9 februari 2023: Seminar actualiteiten arbeidsrecht

januari 3, 2023|

De coronacrisis, de krappe arbeidsmarkt, maar ook de energiecrisis hebben onze arbeidsrelaties ingrijpend veranderd. Als werkgever wilt u dat de positie van uw werknemers goed geregeld is, maar u wilt ook uw onderneming beschermen. Zeker in deze onzekere periode. Heeft u moeite met het (blijven) boeien en binden van uw medewerkers? Hoe gaat u om met werknemers met schulden, die daar zelfs ziek van (dreigen te) worden? Wordt u zelf geconfronteerd met bedrijfseconomische tegenslagen (een structurele omzetdaling of het niet volledig kunnen terugbetalen van NOW)? En wat kunt u in 2023 verwachten aan wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht?

Ga naar de bovenkant