Transport & logistiek
Waar anders dan in Rotterdam vindt men een team van advocaten dat gespecialiseerd is in het juridisch ondersteunen van spelers in het logistieke proces. Of het nu gaat om rederijen, luchtvaartmaatschappijen, logistieke dienstverleners of op- en overslagbedrijven, in de logistiek is tijd vaak een factor en moet snel geschakeld kunnen worden. Wij kennen de markt en wij zijn bekend met uw activiteiten en de specifieke juridische uitdagingen die deze met zich meebrengen.
Met onze expertise zijn wij in staat om snel en adequaat te adviseren over logistieke contracten en scheepsbouwcontracten, maar ook over joint ventures of andere samenwerkingen. Binnen ons kantoor is gespecialiseerde kennis aanwezig van het recht toepasselijk op de diverse vervoersmodaliteiten (zee, binnenvaart, weg, lucht en spoor). Naast typisch maritieme zaken als aanvaring, hulpverlening en averij grosse, zijn ook experts aanwezig op de meer “droge” onderdelen van het recht, zoals het ruimtelijk bestuursrecht. Uiteraard weten cliënten de weg naar Leeman Verheijden Huntjens Advocaten ook te vinden voor zaken als het leggen van een scheepsbeslag of het afhandelen van vertragingsclaims.
Onze advocaten treden onder meer op voor luchtvaartmaatschappijen, reders, hun aansprakelijkheidsverzekeraars, cascoverzekeraars, bevrachters, vervrachters, logistieke dienstverleners, ladingbelanghebbenden en scheepswerven.
Meer branches
Meer over Transport & Logistiek
Zieke werknemer werkt niet mee aan re-integratie: acties werkgever
Een re-integratietraject start door de ziekmelding van de werkgever. Eerder schreven we al een artikel over de stappen die genomen moeten worden in een re-integratietraject. Maar wat nu als de zieke werknemer niet meewerkt? Welke acties kan je als werkgever nemen om het re-integratietraject weer op de rit te krijgen of kan de werkgever de zieke werknemer ontslaan als hij niet meewerkt?
De positie van de MKB ondernemer als schuldeiser bij een WHOA akkoord
Op 1 januari 2021 is de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) in werking getreden. Met deze wet is een nieuw herstructureringsinstrument geïntroduceerd. Het doel hiervan is om te voorkomen dat bedrijven failliet worden verklaard terwijl zij nog (deels) levensvatbaar zijn. In de wettelijke regeling is een minimumbescherming voor (kleinere) MKB’ers opgenomen. Dit wordt ook wel de 20% regel genoemd. In dit artikel geef ik en toelichting op de positie van de MKB’er als schuldeiser bij een WHOA akkoord.
Kan een girale betaling van na datum faillissement teruggevorderd worden?
Onlangs heeft de Hoge Raad een interessant arrest gewezen waarin twee belangrijke beginselen uit het faillissementsrecht, namelijk het fixatiebeginsel en het beginsel van paritas creditorum, een rol spelen. De zaak ging over een situatie waarin na datum faillissement een girale betaling vanaf de bankrekening van de gefailleerde heeft plaatsgevonden aan een schuldeiser. De vraag die centraal stond was of de curator de betaling kon terugvorderen van de schuldeiser. In dit artikel worden de casus, de relevante beginselen en het oordeel van de Hoge Raad besproken.
CASES
CONTACT
Benieuwd wat wij voor uw onderneming kunnen doen?
Neem contact met ons op.