Transport & logistiek
Waar anders dan in Rotterdam vindt men een team van advocaten dat gespecialiseerd is in het juridisch ondersteunen van spelers in het logistieke proces. Of het nu gaat om rederijen, luchtvaartmaatschappijen, logistieke dienstverleners of op- en overslagbedrijven, in de logistiek is tijd vaak een factor en moet snel geschakeld kunnen worden. Wij kennen de markt en wij zijn bekend met uw activiteiten en de specifieke juridische uitdagingen die deze met zich meebrengen.
Met onze expertise zijn wij in staat om snel en adequaat te adviseren over logistieke contracten en scheepsbouwcontracten, maar ook over joint ventures of andere samenwerkingen. Binnen ons kantoor is gespecialiseerde kennis aanwezig van het recht toepasselijk op de diverse vervoersmodaliteiten (zee, binnenvaart, weg, lucht en spoor). Naast typisch maritieme zaken als aanvaring, hulpverlening en averij grosse, zijn ook experts aanwezig op de meer “droge” onderdelen van het recht, zoals het ruimtelijk bestuursrecht. Uiteraard weten cliënten de weg naar Leeman Verheijden Huntjens Advocaten ook te vinden voor zaken als het leggen van een scheepsbeslag of het afhandelen van vertragingsclaims.
Onze advocaten treden onder meer op voor luchtvaartmaatschappijen, reders, hun aansprakelijkheidsverzekeraars, cascoverzekeraars, bevrachters, vervrachters, logistieke dienstverleners, ladingbelanghebbenden en scheepswerven.
Meer branches
Meer over Transport & Logistiek
Tijdelijke huurovereenkomst bedrijfsruimte: wat is mogelijk?
In het vastgoed bestaan er twee soorten huurcontracten voor bedrijfsruimten: huur van middenstandsbedrijfsruimte (denk aan een winkel of horeca) of de huur voor overige bedrijfsruimte (zoals kantoorruimte). In dit artikel wordt uitgelegd welke mogelijkheden er zijn om een huurovereenkomst voor korte duur te sluiten voor de verschillende soorten bedrijfsruimten.
Hoe werkt een koop-/ aannemingsovereenkomst bij onroerende zaken?
Wat is een koop-/aannemingsovereenkomst? Wanneer partijen afspreken dat één van hen tegen betaling een stuk grond zal leveren en daarop een gebouw zal bouwen of afbouwen, is er enerzijds sprake van een overeenkomst van koop van de grond en anderzijds een overeenkomst van aanneming van werk met betrekking tot het gebouw. Op het gedeelte dat betrekking heeft op de koop van de grond zijn de wettelijke regels van koop van toepassing. Op het gedeelte dat betrekking heeft op aanneming van werk (het bouwen en opleveren) zijn de regels van aanneming van werk van toepassing. Het maakt daarom praktisch niet zoveel uit of men spreekt over twee gekoppelde overeenkomsten (koop en aanneming van werk) of van één samengestelde overeenkomst waarop deels de regels van koop en deels de regels voor aanneming van werk van toepassing zijn.
Wat zijn de rechten, verplichtingen en aansprakelijkheden van aannemers en opdrachtgevers bij aanneming van werk?
Een bouwopdracht aan een aannemer wordt aangemerkt als een overeenkomst tot aanneming van werk. Dit is een overeenkomst waarbij de aannemer in opdracht van de opdrachtgever – buiten dienstverband – een werk van stoffelijke aard verwezenlijkt en oplevert. De rechtsverhouding tussen de opdrachtgever en de aannemer wordt – als niets anders is afgesproken – beheerst door de wettelijke regels voor aanneming van werk.
CASES
CONTACT
Benieuwd wat wij voor uw onderneming kunnen doen?
Neem contact met ons op.